Πότε ένα παιδί χρειάζεται Εργοθεραπεία;

Ένα παιδί χρήζει Εργοθεραπευτικής παρέμβασης όταν δυσκολίες σε τρεις ή περισσότερους τομείς από τις ακόλουθες δραστηριότητες :

  • Δείχνει αδιαφορία για παιχνίδια της ηλικίας του είτε γιατί δεν ενδιαφέρεται γι’ αυτά, ή δεν κατανοεί τον τρόπο λειτουργία τους ή του φαίνονται πολύ δύσκολα και φοβάται πως δεν θα τα καταφέρει.
  • Δεν μπορεί να ανταπεξέλθει σε καθημερινές δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης της ηλικίας του όπως ντύσιμο, πλύσιμο, τουαλέτα, σίτιση.
  • Σε σύγκριση με συνομίληκά του δείχνει πάντα πιο αδύναμο και χαλαρό.
  • Έχει συχνά ατυχήματα, πέφτει, σκοντάφτει ακόμα και σε πολύ οικείους χώρους και χάνει εύκολα την ισορροπία του.
  • Συνήθως χαλάει τα παιχνίδια του επειδή δεν ξέρει να τα χειριστεί ή γιατί βιάζεται να τα επεξεργαστεί χωρίς να ακούει οδηγίες
  • Σπάει συχνά τα παιχνίδια του.
  • Δεν του αρέσει να πηγαίνει στην παιδική χαρά ή είναι διστακτικό όταν βρίσκεται στο χώρο της
  • Φοβάται την αιώρηση και το κούνημα ακόμα και σε μικρή διάσταση και διάρκεις
  • Παρουσιάζει δυσκολίες στη ζωγραφική μέσα σε πλαίσιο, στην ολοκλήρωση ενός παζλ ή στο κόψιμο με το ψαλίδι στο νηπιαγωγείο.
  • Η λαβή της κιμωλίας, του μολυβιού ή των μαρκαδόρων παραμένει σε πρώϊμο στάδιο παρά την ηλικία του
  • Έχει υπερκινητικότητα, δεν μπορεί να ολοκληρώσει μία εργασία ή μία δραστηριότητα ή ακόμα και παιχνίδι και η προσοχή του ή  διασπάται εύκολα ή είναι τόσο έντονη που το εμποδίζει να μεταβεί σε άλλη δραστηριότητα.
  • Δεν του αρέσει πολύ τα αγγίγματα και δυσκολεύεται πολύ στο κόψιμο των νυχιών, στο μπάνιο, στις αγκαλιές και στα φιλιά.
  • Παρουσιάζει δυσκολίες και δυστροπίες σε οσμές, γεύσεις, υφές και θορύβους.
  • Έχει διαταραχές στον ύπνο.
  • Δυσκολεύεται στη χρήση του πιρουνιού και μπορεί να είναι πολύ επιλεκτικό στη διατροφή του.
  • Δεν ακολουθεί κανόνες γραφής και μπορεί να καθρεφτίζει (γράφει ανάποδα) γράμματα και αριθμούς, δεν διατηρεί διαστήματα μεταξύ των γραμμάτων και των λέξεων που γράφει, μπορεί να παραλείπει γράμματα ή ακόμα και ολόκληρες λέξεις και ο γραφικός του χαρακτήρας είναι δυσανάγνωστος ακόμα και στους οικείους του.
  • Καθυστερεί υπερβολικά στην ολοκλήρωση των σχολικών του εργασιών και παρουσιάζει δυσκολίες στην κατανόηση ακόμα και των πιο απλών κειμένων λόγω έλλειψης συγκέντρωσης.
  • Αδυνατεί να ακολουθήσει απλές προφορικές οδηγίες.
  • Συνήθως επιλέγει φίλους μικρότερης ή μεγαλύτερης ηλικίας ή προτιμά να απομονωθεί και να μην έχει παρέες

Πώς μπορεί να βοηθήσει το παιδί η Εργοθεραπεία;

Το πρώτο βασικό βήμα έιναι η σωστή παρατήρηση και αξιολόγηση του παιδιού, καθώς και η λήψη λεπτομερέστατου ιστορικού από τους γονείς του ώστε να εντοπιστούν ακριβώς οι τομείς στους οποίους το παιδί δυσκολεύεται και πρέπει να βοηθηθεί. Κατόπιν, μέσω πάντα του παιχνιδιού και σε μία αίθουσα με σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό και κατάλληλο εξοπλισμό Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης αρχίζει ο σχεδιασμός ενός εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης προσαρμοσμένο στις ανάγκες του παιδιού. Στόχος είναι πάντα το παιδί να μάθει να χρησιμοποιεί όλο του το δυναμικό και να αναπτύξει τις δεξιότητες του καθώς και να ξεπεράσει τις δυσκολίες του στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Το παιδί έχει την αίσθηση πως παίζει και διασκεδάζει όμως, η πραγματικότητα είναι πως εκπαιδεύεται στους τομείς δυσκολίας του.

Η Εργοθεραπεία μπορεί να βοηθήσει άμεσα, αποτελεσματικά και με μόνιμα αποτελέσματα κάθε παιδί στους τομείς της λεπτής και αδρής κινητικότητας, στις γνωστικές και αντιληπτικές ικανότητες, στην οργάνωση, στη διατήρηση προγράμματος, στις μαθησιακές επιδόσεις και στην υψηλή λειτουργικότητα και ανεξαρτησία του σε καθημερινές δραστηριότητες της ζωής.

Αφήστε σχόλιο